تحلیلی از اینده انقلاب اسلامی با توجه به آیه امامت /

 

تحلیلی از اینده انقلاب اسلامی با توجه به ایه امامت :

سوره مائده جزء اخرین سوره هائی است که بر پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و اله)نازل گشت ؛ درست  زمانی که دین اسلام در منطقه ظهور خود پیروز شده بود و دشمنانش دیگر توان مبارزه با او را نداشتند ، سالها تلاش پیامبر به ثمر نشسته بود و خطری خارجی و بیرونی اسلام را تهدید نمیکرد . ایه ولایت هم در این سوره قرار دارد : «اُلیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» {1} .

خداوند متعال باز در همین سوره می فرمایند «اُلیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اُخشون» مسلمانان اکنون مشرکان و کفار از ضربه زدن بر دین شما ماُیوس شده اند و دشمن ،شکست خورده و از ناحیه بیرون  خطری شما را تهدید نمی کند «فلا تخشوهم» ولی باز از یک چیز بترسید : از من بترسید.

 البته همه می دانیم ذات باری تعالی ترسناک نیست . آنطور که مثلا انسان از یک درنده ای میترسد ؛ از خدا ترسیدن یعنی ترس از عدالت و قانون خدا ، پس ترس از او به معنای ترس از عدالتش هست. عدالت هم که موجود ترسیدنی ای نیست پس از عدالت ترسیدن یعنی چه؟ یعنی انسان خودش باید از خودش بترسد  تا تخلف و گناه نکند. در نتیجه ترس از خداوند به ترس از خود بر می گردد.یعنی حال که بر دشمن خارجی بیرونی پیروز شدید مواظب باشید که خودتان به دست خودتان به قعر چاه نروید. این تعبیر در یک معنی رابطه پیدا می کند با  آن حدیث معروفی که پیغمبر اکرم به جنگاوران مسلمان که از غزوه ای بر می گشتند فرمود: از جهاد کوچکتر برگشتید ،جهاد بزرگتر باقی مانده است.

ای شهان کشتیم ما خصم برون                مانده خصمی زان بتر در اندرون

 مفسرین این جمله را چنین تعریف کرده اند که: خطر ، بعد از این شما را از درون خودتان تحدید می کند نه از بیرون ، یعنی خطر از بیرون رفع شده ولی خطر از درون وجود دارد .

حال با توجه به ایه ای که  خداوند متعال می فرماید« اِن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما باُنفسهم »{2}خدای متعال وضع مردمی را عوض نمیکند مگر این که انها وضع خودشان را از درون عوض کنند . تا عوض نشوند خدا سرنوشتشان را عوض نمی کند ،تاریخ اسلام را می توان بر اساس همین اصل  تحلیل کرد ، یعنی این دو ایه (اُلیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا و ایه اُلیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اُخشون) می تواند مبدا یک تحلیل از تاریخ اسلام باشد . یکی از نمونه هایش این است که این مسیر انقلاب  اسلامی  صدر اسلام تا حدودی عوض شد ، یعنی یک چیزی بود و به وسیله گروهی کم و بیش تبدیل به چیز دیگر شد ، در اثر رخنه افراد فرصت طلب ، رخنه دشمنانی که تا دیروز با اسلام می جنگیدند و بعد تغییر شکل و قیافه دادند  و این مسیر را عوض کردند . یعنی هر مقدار که ضربه دید از آن واُخشون ضربه دید ، چطور؟

میدانیم که از نیمه دوم قرن اول کوشش شد تا از این انقلاب ماهیتا اسلامی به یک انقلاب ماهیتا قومی و عربی تفسیر شود و به جای این که که بگویند اسلام پیروز شد گفتند عرب پیروز شد ، تا جائی که هر قومی تعصب نژادی اش را اآشکار کرد و  جنگ های قبیله ای و ناسیونالیستی شروع به رشد کرد .

اکنون ما نیز بعد از پیروزی انقلاب در وضعیت ایام آخر عمر پیامبر هستیم که این ایه نازل شد:«اُلیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اُخشون» . در استانه پیروزی ، حالا که بر دشمن بیرونی پیروز شدید دیگر ترسی از دشمن بیرونی و خارجی نیست ولی ترس از خود ، ترس از منحرف شدن این نهضت است.پس بنابراین هر انسان مسلمانی که عقیده به نظام سیاسی اسلام دارد باید مواظب اعمال و رفتار و هوس های درونی خویش باشد و به تهذیب نفس بپرازد تا ناخاسته آب به اسیاب دشمن نریزد و از غرض ورزی های شخصی بدور باشد.{3}

 منابع:

  1.  سوره مائده/ ایه3
  2. سوره رعد/ ایه 11
  3.  اینده انقلاب اسلامی ( شهید مطهری) صفحه55

 


نظرات شما عزیزان:

حجت اله عرفانیان
ساعت10:09---6 ارديبهشت 1395
سوره مائده جزء اخرین سوره هائی است که بر پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و اله)نازل گشت ؛ درست زمانی که دین اسلام در منطقه ظهور خود پیروز شده بود و دشمنانش دیگر توان مبارزه با او را نداشتند ، سالها تلاش پیامبر به ثمر نشسته بود و خطری خارجی و بیرونی اسلام را تهدید نمیکرد . ایه ولایت هم در این سوره قرار دارد : «اُلیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» {1} .این ایه 53 حروف داردبه ابجد احمد 53 هر سال 53 جمعه داریم با 313 روز 313+53= 366 روز سال
خداوند متعال باز در همین سوره می فرمایند «اُلیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اُخشون» این آیه 40 حروف دارد نشانه نبوت خاتم است مسلمانان اکنون مشرکان و کفار از ضربه زدن بر دین شما ماُیوس شده اند و دشمن ،شکست خورده و از ناحیه بیرون خطری شما را تهدید نمی کند «فلا تخشوهم» ولی باز از یک چیز بترسید : از من بترسید.


mohammad.fatemeh
ساعت13:23---24 فروردين 1395
سلام خوشحال میشم منت بذارین و از وبلاگ من بازدید کنین ودرصورت ممکن تبادل لینک هم بکنین ممنونم ازتون http://www.mohammad_love_fatemeh.loxblog.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: قرانتمدن اسلامی
برچسب‌ها: اینده اقلاب دین اسلام ایه امامت

سه شنبه 24 فروردين 1395 | 1:46 | محمد . ش |